Billedkunstner
Født i 1965.

Jeg har lavet kunst siden 1983, hvor jeg begyndte med collager i papir. I 1986 gik jeg så i gang med maleriet, først på plader, siden på lærred i 1989.

Jeg har gennem årerne lavet malerier inspireret fra fra industrielle miljøer, Japan, Færøerne, naturlandskaber og bylandskaber, og mennesker.

Jeg besøgte New York i 2014, hvor jeg blev inspireret til mine bylandskaber.

Nordophile henvendte sig i sommeren 2015, for at lave en feature om mig. De mener, at jeg besidder en speciel nordisk tone i og tilgang til maleriet. 

Se portrættet her http://nordophile.com/nordic-artist/2015/07/danish-artist-claus-thuroe/

Her en video om mig. https://vimeo.com/147953872

 

I 1987 besøgte jeg Israel i 1 måned, hvor jeg lavede skitser og tegninger.

Efter hjemkomsten begyndte jeg, at male mere målrettet, akryl på masonitplader. Det kom der en serie portrætter ud af.

Året efter begyndte jeg så at male med akryl på lærred, og skildre industrimiljø, sport, teater og andre motiver under fællestitlen Figurativ Kubisme. Malerierne var nu mere Futuristiske og Konstuktivistiske.

I 1991 var jeg i Japan i 3 måneder. Der blev jeg meget fascineret af de gamle japanske trætryk Ukiyo-e. Jeg besøgte mange Ukiyo-e udstillinger og besluttede mig for at bearbejde motiverne ud fra en kubistisk synsvinkel.

Jeg har nu malet Kubistisk Ukiyo-e siden 1990 og er stadig meget glad for det. Jeg finder fortsat stor inspiration i det, især fordi jeg kan se, at min stil udvikler sig og at malerierne ændrer udtryk.

I 2008 blev jeg bedt om, at illustrere børne-og arbejdsbogen "Timo Moto på eventyr" med mine japanske malerier. Det kom der en serie malerier ud af.

I den perioden har jeg også besøgt Færøerne flere gange, og prøvet at udtrykke mine oplevelser.I mine færøske malerier prøver jeg at vise den storslåede natur, og samspillet mellem den og det menneskeskabte.

I 2010 begyndte jeg, at kombinere det japanske og færøske landskab i en slags "Landskabs Fantasi".

Jeg har Indenfor det seneste år, taget motiver op, hvor jeg forstiller mig middelalderbyer i Europa. Den tilfældige måde husene blev opført på i middelalderen fascinerer mig.

Den nye type maleri er væsentlig anderledes end mit tidligere maleri, hvor jeg tidligere havde en langt strammer styring af maleriet. Det nye motivvalg udfordrer mig med de mange markante farvekontraster og de kraftige penselstrøg. Undervejs i processen, kan maleriet virke rimeligt kaotisk for mig, hvor jeg til sidst strammer udtrykket op, det appellerer meget til mig.

Jeg prøver nu, at kombinere de gamle bygninger med de moderne byggerier, der skyder op overalt i disse dage. Byernes skyline ændrer sig for evigt i disse dage.